Voor financiële ontwikkeling

Besparen

Abonnement en inflatie

Abonnement en inflatie

Mijn telefoonprovider heeft de abonnementsprijzen aangepast aan de inflatie. Het is weer iets duurder geworden. Dit zet me aan het denken. Is het abonnement zelf ook onderhevig aan inflatie?

Er is een effect waardoor je langzaam maar zeker steeds luxer gaat leven als je inkomen groeit. Door dit effect kan het zijn dat je € 5000 net zo snel opgaan als de € 2000 die je jaren geleden verdiende. Je wil namelijk nu wel echt een mooie bank, een designkast in plaats van een IKEA Billy en biefstuk in plaats van gehakt. En dat tweedehands autootje mag wel eens vervangen worden door een nieuwe. Je kan het toch makkelijk betalen?

In essentie gaat het hier om een variatie op de wet van Parkinson.

Werk van een taak dijt uit naar de tijd die beschikbaar is om een taak te realiseren

Cyril Northcote Parkinson

Op deze wet zijn veel variaties bedacht, zoals dat een harde schijf altijd vol loopt. Maar dus ook dat je budget uitdijt.

Het huishoudbudget dijt uit naar het inkomen dat beschikbaar is

Uitklokken

Dit is natuurlijk niet iets dat ik zelf heb bedacht. Vele FIRE-adepten kennen het onder de term lifestyle inflation.

Door de verhoging van het abonnementsgeld van mijn mobiele telefoon zag ik het opeens. De wet van Parkinson is ook toepasbaar op veel van de abonnementen die we in huize Uitklokken hebben!

Internetabonnement

Ons internetabonnement is niet het allersnelste abonnement dat er beschikbaar is, maar nog steeds redelijk rap. Dit is in de loop van de tijd ook steeds iets sneller geworden. Als ik kijk naar hoeveel we vroeger hadden (en dat was snel genoeg) dan zouden we met een goedkoper abonnement uit kunnen. Helaas heeft de internetprovider handig het aantal mogelijke snelheden teruggeschroefd naar drie, zodat we met het goedkoopste abonnement net genoeg hebben. Maar snel genoeg is snel genoeg!

Dit effect zie je nog sterker bij het duurste abonnement. Die krijgt altijd het complete pakket met alle opties. Wordt er 4k uitgezonden? Dat krijg jij ook! 8k met HDR? Dat krijg jij ook! Steeds een beetje duurder, steeds uitgebreider… terwijl jouw behoeften niet wezenlijk zijn veranderd.

Mobiele telefoon

Mobiele telefoons zijn een verhaal apart. Hoe vaak heb ik al niet meegemaakt dat mijn abonnement “niet meer bestaat”? Dan kun je vaak een nieuw abonnement afsluiten met ongeveer dezelfde specificaties voor minder geld, of betere specificaties voor hetzelfde geld.

Hier geldt dus ook inflatie in de specificaties, behalve dat je echt op wijzigende abonnementen moet letten anders word je gepakt. Dit is de wet van Parkinson gecombineerd met een streek, want zo kun je dat noemen. Waarom stuur je je vaste klanten geen bericht of geef je ze automatisch een betere / snellere dienst?

Streamingdiensten

We hebben thuis Netflix om series te kijken. Hier zie je ook dat het duurste abonnement steeds meer kan. Nu kan het 4k aan, als enige abonnement. Maar ik zie ook wel gebeuren dat je zodra 8k om de hoek komt kijken automatisch word opgewaardeerd. Dan krijgen de goedkopere abonnementen waarschijnlijk 4k. Je zou dan als je niet naar 8k wil of kan gewoon een abonnement lager nemen, want dat was altijd al goed genoeg.

Ook hier is het interessant om af en toe te kijken of je een tandje terug kan. Nu communiceert Netflix een stuk beter dan de mobiele telefoonproviders, maar ook hier blijft het oppassen geblazen.

Abonnement en inflatie

Het lijkt er in eerste instantie op dat de wet van Parkinson voornamelijk toepasbaar is op digitale technologie. Bij een fruitabonnement krijg je niet opeens voor meer geld exotischer fruit naast een introductie van een basisfruitabonnement. Tenminste, dat heb ik niet gezien! Misschien gaat het wel gebeuren met boodschappenbezorging, of een abonnement op een krant (nú met ons weekblad erbij!).

De specificaties en prijs van een digitaal abonnement dijen uit naar de technologische mogelijkheden.

Uitklokken

Ik vind het fascinerend hoe je digitale abonnementen mee kan laten groeien met de mogelijkheden. En ik vind het treurig dat je met een mobiel abonnement telkens terecht komt in een niet meer afsluitbaar en te duur abonnement. Dan liever inflatie.

Weten jullie nog een abonnement op te noemen dat inflatie kent?

  1. Eigenlijk zijn heel veel abonnementen onderhevig aan inflatie. Neem mijn tv en internet abonnement, deze is destijds afgesloten voor x bedrag en is nu weer duurder. Voor mij de pech dat ik niet over kan stappen omdat ik op het platteland woon en er maar 1 echt goede aanbieder is. Binnen de aanbieder kan ik overigens wel overstappen, maar dan betaal ik direct een 10’tje meer iedere maand.

  2. Interessant, dit! Ik heb weinig abonnementen eigenlijk. Volgens mij gebeurt dit met krantenabonnementen ook wel, dat de boel opeens verandert. En met Blendle was er veel ophef natuurlijk toen ze het hele concept aanpasten.

    • Reactie door auteur

      Ik heb Blendle nooit gehad, dus weet ik er weinig meer van dan dat ze van stuksprijs naar all-you-can-read gingen. Dat wordt dan toch echt een andere propositie, lijkt me…
      Ik ga in de gaten houden of mijn krantabonnement ook opeens te dik wordt :)

  3. Ik kan zo snel geen abonnement bedenken. Ik moest wel aan iets anders denken, weliswaar niet hetzelfde , maar wel een beetje vergelijkbaar – zeker qua irritatie en verbazing: de zogenaamde verbeterde receptuur van een product! Die staat dan natuurlijk gelijk aan een verbeterde winstmarge voor de producent. Ik heb nog nooit geproefd dat het beter was, welk product dan ook! Of ineens een andere verpakking die er zogenaamd duurzaam uitziet …. ook meteen een goede reden om de prijs op te schroeven. Allemaal marketingtrucjes om de consument een loer voor ogen te draaien wat mij betreft! Interessant voor een onderzoek en een blog… ik zet het meteen op mijn onderwerpenlijstje! Goed stuk weer Uitklokken, kijk altijd uit naar je nieuwste blog!

    • Reactie door auteur

      Verbeterde receptuur… Ja, als je een abonnement zou hebben?
      Wij hebben een abonnement op HelloFresh (dat lijkt er een beetje op), en dat wordt steeds iets duurder. Maar ik heb niet gezien dat de kwaliteit ook omhoog gaat. Ze hebben nu wel zoiets als “premium” en “bourgondisch” waarvoor je moet bijbetalen, maar dat zit niet automatisch in de selectie.

  4. Bourgondisch, ambachtelijk, duurzaam … allemaal marketingkreten die het product niet beter maken maar wel duurder!

Geef een reactie