Het is weer zover. Het fenomeen Black Friday steekt weer de kop op. Een extra dag om de trucendozen van de marketing weer in volle glorie te aanschouwen en alle verlokkingen weer te moeten weerstaan (of niet).
Voor uitklokken is het een vermoeiende tijd. Het zijn eigenlijk altijd dezelfde trucs. Voor iedereen die wel eens een keukenboer heeft bezocht komen onderstaande trucs waarschijnlijk bekend voor.
Ik moest trouwens lachen toen ik wou Googelen op “psychologische trucs om je extra geld uit te laten geven”; blijkbaar zijn mensen meer in andere dingen geïnteresseerd :-)
Iemand die veel onderzoek heeft gedaan naar de psychologie van verkopen is Robert Beno Cialdini. Hij is oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. Hij kreeg vooral bekendheid door één boek Influence: The Psychology of Persuasion uit 1984.
Hij heeft zes (en later een zevende) pricipe opgesteld waarmee je mensen kan beïnvloeden. Handig als je spullen wil verkopen, natuurlijk!
- reciprocity – wederkerigheid
- commitment and consistency – commitment en consistentie
- social proof – sociale invloed
- authority – autoriteit
- liking – aardig gevonden worden
- scarcity – schaarste
- unity – eenheid
Op zich kunnen marketingbureaus veel beter uitleggen hoe deze principes werken dan ik. Ik kan wel sommige zaken rond Black Friday beter duiden met deze principes als leidraad.
Wederkerigheid
Ja, als ik jou iets geef, dan moet je mij ook iets geven. Een bedrijf dat bekend staat om de tompoezen geeft bijvoorbeeld gratis Black Friday tompoezen weg. En er staat niets tegenover! Het principe van wederkerigheid zorgt er echter voor dat je toch iets gaat kopen, want je hebt toch iets gratis gekregen, dan mag je ook best iets kopen. Wedden dat er allerlei producten strategisch staan opgesteld rond de tompoezenbalie?
Commitment en consistentie
Al lang voor Black Friday krijg je al reclames te zien hierover. Hoe consistenter, en hoe langer je deze te zien krijgt, hoe hoger de uiteindelijke conversie.
Ook ken je vast de truc van de “drie keer ja.” Als je twee keer ja hebt gezegd op wat dan ook, ben je eerder geneigd ja te zeggen op de derde. U wilt toch ook geen geld weggooien? U bent toch ook van mening dat kleinere ondernemers gesteund moeten worden? U komt toch ook wat kopen bij onze Black Friday actie waar U veel geld bespaart en ook nog de lokale ondernemer helpt?
Sociale invloed
Als er één schaap over de dam is volgen er meer. Zoek op Google op Black Friday en je ziet drommen mensen vechten om die spotgoedkope TV’s. Dan kun jij toch niet achterblijven? Die mensen zijn echt niet gek! Dit geldt dubbel als het bekenden van je zijn, of mensen die je mag.
Autoriteit
“Dit product is als beste gestest”, “wij hebben het predicaat uitmuntend gekregen”, of een electronicaspecialist die zegt “Ik heb hem zelf ook, dit is echt een topdeal”. Zijn we allemaal gevoelig voor.
Aardig gevonden worden
Mensen begroeten met: Heel slim van je dat je ons hebt gevonden, of iemand met een nerdy shirt die games verkoopt. Identificatie met de doelgroept maakt je aardiger (want meer zoals jezelf) dus je hebt al voor de helft je product verkocht.
Extra hard lachende verkopers die grapjes maken werken ook. Beetje zelfspot. Allemaal prima.
Schaarste
Hét grote verkooptrucje van Back Friday. Hoef ik denk niet uit te leggen, met alle Alleen nu, en op=op acties. Fear of missing out.
Eenheid
Het nieuwste principe. Beetje moeilijk om deze erin terug te vinden. Het gaat erom dat je bepaalde eigenschappen deelt met de winkel of de verkoper. Goed gestijlde verkopers trekken andere goed gestijlde klanten aan. Gender, huidskleur, het wordt allemaal ingezet. Maar wat kenmerkt nou een Black Friday klant? Mensen die weinig geld hebben? Ben benieuwd.
Black Friday is er niet voor jou
Hoewel het zou kunnen dat je prima deals kan scoren, is het helemaal niet zeker of dat een week later niet meer zou gelden. Of een iets ander model dat misschien later wel goedkoper is. De voorraden moeten ook leeg, dus je koopt iets dat anders direct naar de recyclelaar gaat. Meestal gaan bij mij de alarmbellen af als ik iets om onverklaarbare reden graag wil hebben. Een week bedenktijd is nog steeds de beste remedie tegen de Black Friday gekte. Ik heb trouwens een hekel aan dit soort commerciele fenomenen die uit het buitenland hier komen aanwaaien, zoals singles day, cyber monday, en, jawel, de commerciële kerstmis. Maar dat is gelukkig pas volgende maand.
Wat vind jij van Black Friday?
Stella
Leuk stuk en legt maar weer eens uit hoe slimme marketing ons kan beïnvloeden. Je moet tegenwoordig stevig in je schoenen staan om weerstand te bieden, maar als je de trucs een beetje doorkrijgt lukt dat wel en word je er steeds beter in! Ik krijg een kick van NIET meedoen, net zo leuk en een stuk voordeliger! ;-)
uitklokker
Ik moet toegeven dat er toch een beetje leedvermaak meespeelt. :-)