Afgelopen week heb ik weer het jaarlijkse rondje APK en grote beurt gedraaid. Hoeveel geld dat kost verbaast mij iedere keer weer. Niet omdat ik denk dat het goedkoop is, maar omdat het als veel geld voelt omdat ik weinig rijd. Dit zijn alle posten die mij een goed idee geven hoeveel mijn Skoda Fabia kost.
De trigger voor deze post is de rekening die ik kreeg van de garage. Ik realiseer me dat dit niet eens zo enorm hoog is. Want ik lees wel eens verhalen op internet van duizenden euro’s. Toch vind ik het veel geld!
De rekening
Afmeldkosten APK | € 4,05 |
Grote onderhoudsservice | € 165,29 |
Remvloeistof verversen | € 57,85 |
Luchtfilter vervangen | € 37,19 |
Bougies vervangen | € 111,57 |
Interieurfilter vervangen | € 37,19 |
Ruitensproeierkopje achter vervangen | € 20,60 |
Sproeier | € 10,33 |
Gloeilamp, geel glas ‘longlife’ | € 8,60 |
Totaal ex BTW | € 452,67 |
BTW 21% | € 94,21 |
Totaal inclusief BTW | € 546,88 |
Wat ze wel hadden willen repareren maar wat ik nu niet nodig vond:
Draagarmrubbers vervangen (zijn gescheurd) | € 347 |
Wisserblad achter schraapt, vervangen | € 35 |
Het had dus ook nog bijna € 400 duurder kunnen worden! Zoals ik al zei, ik vind het veel geld. Toch laat ik het meeste repareren dat ze aan me melden. Ik heb te weinig verstand van auto’s om de noodzaak in te schatten. Aangezien mijn lijf en dat van mijn vriendin mij oneindig veel waard zijn, ga ik hier niet teveel op besparen. De niet vervangen draagarmrubbers waren ook op advies van de garage, anders had ik die ook laten repareren. Ik heb in ieder geval het gevoel dat mij geen poot is uitgedraaid, wat het misschien nog maar duurder laat voelen.
De jaarlijkse garagekosten zijn natuurlijk niet de enige kosten. Je hebt afschrijving, verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, reparaties, parkeerkosten en uiteraard brandstof. Laten we die kosten er ook een bijpakken!
Reparatie en onderhoud
Ik ben eens teruggegaan in de historie van de garage- en onderhoudskosten. Daar komt uit:
December 2014 | € 465,92 |
April 2015 | € 215,10 |
December 2016 | € 236,54 |
Maart 2017 | € 164,21 |
Juni 2017 | € 372,41 |
Januari 2018 | € 145 |
Mei 2018 | € 425,99 |
Maart 2019 | € 144 |
Februari 2020 | € 546,88 |
Totaal | € 2716,05 |
Hierin zitten grote reparaties zoals een wielophanging fixen, maar ook regulier onderhoud zoals zomer/winterbanden (leek me toen nog een goed idee) en doorsmeren. Voor het gemak heb ik de ruitenwisservloeistof, ruitenkrabbers enzo niet uitgerekend. Zelfonderhoud is namelijk goedkoop. Een keer olie bijvullen zal ook niet de hoofdprijs kosten. Auto wassen doe ik wel eens, maar ook niet vaak. Een blinkende wagen interesseert me namelijk niet veel. Voor het gemak neem ik € 300 voor de gehele periode.
Een kleine schets van hoe oud de auto is: de auto komt uit het jaar 2008. Ik heb hem aangeschaft in maart 2014. Hij was dus al 6 jaar oud toen ik hem kocht. Inmiddels tikt hij de 12 jaar aan. Dus zeker geen jonge auto.
Luxe doet mij niet zoveel wat betreft auto’s. Ik hoef daarom geen Mercedes of BMW voor de deur te hebben. Een grote auto is ook onzin, we zijn namelijk maar met 2 personen. Ik wil wel af en toe met de auto op vakantie. Deze auto voldoet daaraan, met een beetje proppen past alles erin.
Afschrijving, parkeren en brandstof
De aanschaf in maart 2014 heeft mij € 8000 gekost. Via de site van de ANWB kun je zien wat de huidige waarde is. Hier neem ik de “Verkoop tussen particulieren” van € 4050. In de 6 jaar dat ik deze auto heb gereden heb ik dus € 3950 aan afschrijving gehad.
Betaald parkeren doe ik niet veel, maar je ontkomt er helaas niet aan. Zeker in de grote stad word je uitgeknepen als een gele citrusvrucht. En ik woon in een grote stad… Ik ben ongeveer 120 euro per jaar kwijt aan deze ongein. Waarvan 60 euro op straat, en 60 euro in de garage parkeren.
Brandstof heb ik eigenlijk nooit goed bijgehouden. Ik neem daarom de fabrieksopgave plus 10%: 6,9 l / 100 km. Aantal kilometers gereden: 30.000. 300 x 6,9 = 2070 liter. Literprijs was gemiddeld pak ‘m beet 1,6 per liter. Dat is een totaal van € 3312 in zes jaar autorijden. Valt op zich mee.
Verzekering en wegenbelasting
Het leukste bewaar ik voor het laatst. De verplichte maar fijne nummertjes. Deze kosten gaan door, ook al rijd ik geen meter. € 31,50 per maand voor de wegenbelasting, en € 30 voor de verzekering per maand. Dit knabbelt aan mijn savings rate!
De verzekering kan nog iets goedkoper, omdat ik nu nog WA + beperkt casco ben verzekerd. Als ik mijn auto nog houd, gaat dat dit jaar nog naar alleen WA. Verzekeringen zoals inzittendenverzekering heb ik niet.
Als ik alles bij elkaar optel:
Afschrijving | € 3950 |
Parkeren | € 720 |
Brandstof | € 3312 |
Verzekering | € 2160 |
Wegenbelasting | € 2268 |
Reparatie en onderhoud (garage) | € 2716 |
Onderhoud (zelf) | € 300 |
Voor 6 jaar totaal | € 15426 |
Per jaar | € 2571 |
Hoeveel kost mijn Skoda Fabia nou
Holy mackerel! 15.000 euro sinds ik de auto heb! Ik wist niet dat het zo duur is! We hebben het over een auto die bij mij nooit nieuw is geweest, en die in 6 jaar maar 30.000 km heeft gereden. Deze auto heeft mij een whopping 2500 euro per jaar gekost! Een maandloon! Hier word ik even stil van, ik had verwacht dat er iets van 100 euro per maand uit zou komen, maar het is gewoon het dubbele geweest.
Het wordt nog erger als ik de prijs per kilometer bereken. Dat is namelijk € 0,50. Deze kosten kloppen ook wel volgens het Nibud, die geeft € 0,47 aan voor mijn klasse auto. Wel met meer kilometers en nieuwer. Nieuw verhoogt de prijs, meer kilometers drukt de prijs per kilometer (minder overhead van verzekering etc). Waarom vind ik dat nog erger? Omdat dat meer is dan ik aan reiskostenvergoeding zou kunnen krijgen. En dat had ik in mijn hoofd altijd als maatstaf. Die vergoeding is € 0,19 per kilometer. Ik ben dus door dat bedrag verblind in mijn besef van de werkelijke kosten!
Een volgende blogpost ga ik in op de alternatieven. Wat kost het me aan alternatief vervoer als ik hem weg doe? En wat vind de rest van het gezin er van (lees: M)… Ben benieuwd wat ze zegt wanneer ik haar vertel wat mijn Skoda Fabia kost.
Wat kost jouw auto?
Geldnerd
Ik zei het toch! ?
uitklokken
Je weet het pas echt als je het zelf helemaal doorrekent :)
dertigermetkids
Heel vergelijkbaar. Maar we rijden meer waardoor de prijs per km iets zakt denk ik.
Ook een skoda fabia. In dec2011 gekocht.stond nog geen 40.000 op de teller was 6 jr oud. Kostte ons 6000.weinig onderhoudskosten idd vergelijkbaar met jouw lijstje. Wegenbelasting iets duurder in zuid Holland. 35 per maand. Verzekering t zelfde ongeveer. Idd ook net over op alleen wa volgens mij. Leuk om over een zelfde auto dit te lezen!
Auto bevalt nog steeds prima!
uitklokken
Mooi dat hij nog goed bevalt, het is op zich een prima auto. Je zal de auto wel meer gebruiken dan ik vanwege de kinderen? Ik hoor mijn collega’s altijd praten over waar ze hun kinderen allemaal mee naar toe slepen :)
dertigermetkids
Mn kinderen gaan doordeweeks naar school, man man doordeweeks met de auto naar zn werk. Dochter heeft nu een project op Erasmus universiteit dus daar wordt ze heen gebracht… Meer niet in t weekend een verjaardag (toevallig vandaag 2,5u rijden naar mn zusje) of idd een uitje. Maar komen ook maar aan de 12 a 13000 km per jaar hoor vvalt wel mee denk ik
Tips van Tom
Wat een leuke blogpost! Staat ook op mijn draftlijstje om over te schrijven. Wij gebruiken de auto misschien 1x per 2 weken. Wel voor moeilijk bereikbare plekken. Maar de vraag is of dat alle kosten waard is. Tja ;-). Ik ben er nog niet uit. Haha.
uitklokken
Het is lastig. Het is namelijk echt een heel fijne gedachte om er een te hebben staan (de vrijheid), maar ook een heel fijne gedachte om eerder te kunnen stoppen met werken :)
En die moeilijk bereikbare plekken… dat is wel een dingetje.
Moneytwist
Hoi allemaal, wij leven nu 1,5jaar zonder auto en het is gemakkelijker dan je denkt. Inmiddels kunnen we voor moeilijke plekken een limousine huren en zijn we nog steeds veel goedkoper uit.
Wij zijn een gezin met 3 jonge kinderen en juist door het fietsen hebben wij het gevoel van vrijheid. Ik zit echt nooit meer in de garage voor APK, hoef niet meer te tanken, bandenwissel te doen en betaal ook geen belasting meer over iets dat we bijna niet gebruikten en we zijn veel sportiever geworden.
Het gevolg is dat wij nog meer geld overhouden en dat gebruiken we om ons vliegwiel sneller te laten draaien.
Succes en probeer eens om zonder je auto te leven. Wij konden hem wegdoen omdat we wisten dat we meteen weer een andere konden kopen als het niet zou bevallen.
Je zou eens op mijn blog kunnen kijken waar ik voor ons 1 jaar zonder auto evalueer. https://moneytwist.nl/rijk-worden-dankzij-de-auto/
uitklokken
Interessant, Moneytwist! Ik heb het thuis nog niet serieus besproken om het eens te proberen. Misschien iets voor volgend jaar…
Het zoete Hongaarse leven
We zijn vorig jaar geëmigreerd naar Hongarije. In NL kocht ik voordat we vertrokken een tweedehands Opel Ampera. Het hybridemodel die 70 km elektrisch kan rijden met een benzinemotor als range extender.
Deze auto is hier perfect voor ons. Omdat de supermarkt hier niet om de hoek is, maar wel op 22 km afstand hebben we de auto zowiezo wekelijks nodig. Die kilometers rijden we 100% elektrisch. Omdat we zonnepanelen lieten installeren rijden we in feite ‘gratis’.
Hongarije heeft een heel milieuvriendelijk belastingregime. Alle auto’s die puur op elektriciteit kunnen rijden, krijgen hier een groene kentekenplaat en betalen €0,- wegenbelasting. Ook mogen we overal gratis parkeren en in sommige steden zelfs gratis laden aan een openbare laadpaal! Dat zal ongetwijfeld gaan veranderen maar voor nu is het een erg leuke bijkomstigheid. Eigenlijk hebben we alleen kosten voor verzekering (zo’n €60,- per jaar) en onderhoudskosten (variabel).
In NL betaalden we voor deze auto €47,- per maand aan wegenbelasting.
uitklokken
Oh dat klinkt zeker niet duur voor de luxe die je hebt. Weet je ook hoeveel de afschrijving is? Die kan nog best pittig zijn, maar eigenlijk weet ik niet hoe dat bij elektrische auto’s zit.