Voor financiële ontwikkeling

Financiële planning

Vier manieren om kosten te verdelen met je partner

Vier manieren om kosten te verdelen met je partner

Laatst las ik een blog van collegablogger Meerofmynder waar ik zelf ook al een paar jaar geleden over nadacht. Geld en relatie. Onderdeel hiervan is hoe je de kosten onderling verdeelt. Er zijn wat mij betreft maar vier manieren om kosten te verdelen met je partner.

Hoe je die verdeling verder uitvoert maakt niet zoveel uit. Een gezamelijke rekening, ieder vanaf de eigen rekening, pinnen en in een portemonnee… Iedereen heeft een eigen methode.

Ik heb het in deze post hoe je de kosten verdeelt tussen de partners. Percentages en aantallen. Het gaat hier dus niet hoe je communiceert. Ook niet over hoe je over geld an sich denkt. Alleen hoe je de gezamelijke uitgaven verdeelt.

Wat mij betreft zijn er maar vier manieren, met een paar kleine variaties daarop. Hier komen ze!

Gelijke bijdrage

De makkelijkste verdeling is de gelijke bijdrage aan het gezamelijke huishuiden. Zijn de gezamelijk kosten € 2000? Dan legt ieder € 1000 in, ongeacht wat er aan inkomsten binnenkomt.

Als je een keer geld tekort komt en dit wilt aanvullen, dan legt ieder hetzelfde bedrag in. Bij € 300 is dat € 150 van partner A en € 150 van partner B.

Dit werkt goed als de partners ongeveer evenveel verdienen.

Gelijk restant

Een alternatieve afspraak is dat je een gelijk bedrag overhoudt na de bijdrage.

Verdient partner A € 3000, partner B € 2000, en zijn de kosten € 2000, dan betaalt A € 1500 en partner B € 500.

Als je een keer geld tekort komt en dit wilt aanvullen, dan legt weer ieder hetzelfde bedrag in. Bij € 300 is dat € 150 van partner A en € 150 van partner B.

Dit werkt goed als de partners ongeveer dezelfde privéuitgaven hebben.

Naar rato

Je kan ook naar rato bijdragen. Dat betekent dat je hetzelfde percentage van je inkomsten bijdraagt aan het gezamelijke huishouden.

Verdient partner A € 3000, partner B € 2000, en zijn de kosten € 2000, dan betaalt A € 1200 en partner B € 800.

Als je een keer geld tekort komt en dit wilt aanvullen, dan legt weer ieder naar rato een bedrag in. Bij € 300 is dat € 180 van partner A en € 120 van partner B.

Dit werkt goed als je alletwee leeft naar je eigen inkomen.

Alles in één

Veel stellen die al lang bij elkaar zijn, of dit principieel juist vinden, gooien alles op één grote hoop. Er is geen eigen rekening meer, alles wordt gedeeld.

Feitelijk is dit een variatie op gelijk restant met het restant op 0. Het is alleen conceptueel zo verschillend dat ik het toch als een op zichzelfstaande categorie zie. Bij de andere categorieen kunnen de bedragen nog wijzigen in de tijd, dit in principe niet.

Dit werkt goed als je het eens bent over elke uitgave van de ander. Ook vertrouw je de ander met al het geld. Het kan ook zijn dat je het makkelijk vindt, of vindt dat het op deze manier hoort te zijn.

Variaties

Er zijn nog wat variaties mogelijk op de vier manieren. Je kan tussen twee vormen inzitten, bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld tussen naar rato en gelijk restant inzit bijvoorbeeld. Verdient partner A € 3000, partner B € 2000, en zijn de kosten € 2000, dan betaalt A € 1300 en partner B € 700.

Wat ik zelf doe met M is tussen naar rato en gelijke bijdrage. Zij legt relatief iets meer in, maar in absolute zin veel minder. Dat werkt voor ons allebei en we zijn er open over.

Een eenverdiener kan alles in één doen, maar pikt een beetje voor zichzelf voor de kroeg (stouterd!).

Je kan een keer afwijken als bijvoorbeeld een van de twee een dure tandartsbehandeling nodig heeft.

Er is een bepaalde kostenpost die iemand alleen voor zijn/haar rekening neemt, of de hele kostenposten worden verdeeld i.p.v. het bedrag.

Je kan natuurlijk ook self-partnered zijn. Dit is een variatie op alles in één.

Meerdere partners kan natuurlijk ook, dus de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Kosten verdelen met je partner: conclusie

Er zijn vier hoofdmanieren:

  • Gelijke bijdrage
  • Gelijk restant
  • Naar rato
  • Alles in één.

Er zijn daarnaast nog variaties, maar dit is het wel een beetje. Het belangrijkste is uiteindelijk dat je het er over hebt, en dat je samen een weloverwogen besluit neemt zodat er geen gedonder is later. Je zou deze afspraak zelfs contractueel kunnen vastleggen, in een samenlevingscontract / geregistreerd partnerschap / huwelijksakte. Dat hoeft van ons niet, maar kan voor sommigen goed werken.

Welke afspraken heb jij met je partner gemaakt over het verdelen van de kosten?

  1. http://geld-is-tijd.blogspot.com/2015/02/wie-betaalt-de-gezamenlijke-rekeningen.html hier kan je deze scenario’s interactief bekijken, maar jij kan er vast een meer gelinkt tooltje van maken;-)

    • Reactie door auteur

      Hee wat mooi, het lijkt op mijn redenatie. Je hebt alleen niet de “alles in een” beschreven, maar dat is eigenlijk hetzelfde als de “alles hetzelfde over” met 0.
      Jouw tooltje werkt goed hoor, om hier nou een compleet programma voor te maken…

  2. Dio

    Ik blijf dit een dingetje vinden. Wij betalen naar ratio, maar ik werk als freelancer. En mijn inkomen is elke maand laag, maar genoeg om mee rond te komen. De rest stop ik terug in mijn bedrijf. Lastig soms.

    • Reactie door auteur

      Zolang je het maar bespreekt lijkt het me prima. Er is ook geen “juiste” manier.
      Het bedrag dat ik terug zou stoppen in het bedrijf als ik er een had zou ik denk ik beschouwen als pensioen/buffer. En in de gesprekken daarover dat ook zo belichten, en niet als een pot met geld die je aan het wegsluizen bent. Het kan namelijk ook verkeren…

  3. Vera

    Wij hebben afgelopen jaren naar rato gedaan. Hierdoor heeft mijn partner veel meer kunnen sparen, want hoger inkomen en geen autokosten.
    Zitten nu te denken om toch meer samen te voegen, maar hoe precies zijn we nog niet uit.
    Alles in 1 staat me namelijk toch tegen, voelt als onafhankelijk inleveren, ook al beschouwen we alles nu al gezamenlijk..
    Er is vast nog een vijfde verdeling die bij ons past 😉

Geef een reactie