Elk jaar maak ik aan de hand van allerlei rapportages van de aanbieders van mijn rekeningen een compleet overzicht van mijn vermogen. Het is makkelijk om dit bij elkaar te verzamelen als deze zogenoemde jaaroverzichten beschikbaar zijn. Deze heb ik ook nodig voor de belastingaangifte, dus meestal zijn die beschikbaar in februari aangezien je vanaf maart aangifte kan doen. Het zit me een beetje dwars dat mijn overzicht erg grof is. Dit doe ik namelijk maar ééns per jaar. Ik ben met mijn huidige overzicht niet verder terug dan 2013 gegaan, dus er zijn ook niet zoveel meetpunten om een mooi of gedetailleerd overzicht te kunnen genereren. Maar misschien is een jaarlijkse rapportage wel genoeg?
Beleggingsupdate november 2019
Nee, dit is geen echte update. Ik zie anderen regelmatig bloggen over een update van hun vermogen. Daarmee geef je indirect een statusupdate van hoeveel je al hebt afgelegd van de weg naar financiële onafhankelijkheid.
Aangezien ik deze gegevens niet bijhoud, weet ik dus ook niet hoever ik in een bepaalde maand ben verwijderd van financiële onafhankelijkheid. Ik weet het wel direct na de jaarlijkse berekening, uiteraard.
Vaker dan eens per jaar
Diverse brokers bieden ook kwartaalrapportages aan, maar voor bijvoorbeeld mijn investeringen in crowdfunding is dat niet beschikbaar. Ook voor mijn hypotheken moet ik zelf aan het rekenen slaan.
Het liefste zou ik een maandelijks gegenereerd overzicht willen hebben, maar dat is me te veel moeite om bij te houden. Ik doe nu namelijk alles met de hand.
Automatiseren
Eigenlijk zou ik, om een maandelijkse rapportage te kunnen uitdraaien, dit compleet moeten gaan automatiseren. Ik ben goed in programmeren (het is mijn werk), maar ben me er als geen ander van bewust dat dit tijd vergt. Het initieel schrijven van de software kost natuurlijk tijd, maar ook ben je aan onderhoud tijd kwijt. Van VBscript blijf ik weg. Het zou het makkelijkst zijn om dát aan mijn Excel sheets toe te voegen, maar ik hou niet van hoe de code is verweven met het product. Voor nu zie ik de investering van automatisering als te groot.
Voor nu blijf ik maar bij mijn jaarlijkse rapportage. Ik zie nog te weinig noodzaak om hier binnenkort verandering in aan te brengen. Misschien zie ik niet genoeg voordelen of zie ik ze over het hoofd.
Wat kan een hogere frequentie van de rapportages nou echt opleveren?
Stella
Ik heb een spreadsheet met mijn maandelijkse inkomsten en uitgaven en er is een tabblad met een lijstje ‘spaarpotten’ waar ik ieder maand invul wat er op mijn verschillende spaarrekeningen staat, wat mijn beleggingen op dat moment waard zijn en hoeveel ik aan crowdfunding het uitstaan. Zo zie ik waar mijn geld blijft, vandaan komt en wat ik heb aan vermogen. Meer heb ik niet nodig, maar kan me voorstellen dat dit voor iedereen anders is. Ik wil er ook niet meer tijd aan besteden dan dit halve uurtje per maand. Er zitten geen grote rekenprogramma’s achter, slechts wat simpele optel- en percentageformules. Ik ben namelijk niet zo heel handig met spreadsheets! ;-)
uitklokken
Ik heb het iets uitgebreider met grafieken en een tabblad per vermogenssoort. Maar het principe is hetzelfde wat betreft alleen simpele formules. Lijkt me prima gebruik van excel.
Ik ben alleen bang dat ik dan een keer een dag vergeet dat alles in de soep loopt.