Uitklokken

Voor financiële ontwikkeling

Besparen

Alternatieven voor de auto: Het openbaar vervoer

Alternatieven voor de auto: Het Openbaar vervoer

Eerder schreef ik al over de kosten van mijn auto. En wat ik kan doen als ik wel een auto wil blijven gebruiken, maar niet meer een eigen auto wil hebben. Als we het hebben over alternatieven voor de auto is het openbaar vervoer een van de bekendere.

Welke soorten openbaar vervoer heb je eigenlijk? Volgens Wikipedia is openbaar vervoer een vervoersdienst is waar iedereen gebruik van kan maken. Daarin kun je nog een onderscheid maken tussen individueel vervoer zoals een taxi, en collectief vervoer zoals de trein. Ook kun je onderscheid maken tussen lijndiensten die altijd gaan, of vraagafhankelijk vervoer zoals de belbus.

Ik ga hier vooral kijken naar alternatieven voor de auto. Hierdoor vallen er een paar vervoersmiddelen af: het vliegtuig en de veerpont.

Het vliegtuig is wat mij betreft maar in één geval alternatief voor de auto. Ik neem alleen het vliegtuig als de auto (of een ander vervoersmiddel) om praktische reden geen optie is. Grote afstanden spelen hierbij de voornaamste rol. Dus alleen vakanties zouden met het vliegtuig kunnen.

Ook een veerpont is, door de beperkte inzetbaarheid voor mij, geen goed alternatief. Ik maak er wel degelijk gebruik van, maar dit is altijd een extensie van andere middelen zoals een trein of bus. In de praktijk is dit alleen de pont over het Amsterdamse IJ en de veerboot naar Texel (met de auto erop). Die gaan niet langs mijn huis 🙂

Het openbaar vervoer

Het idee van een compleet openbaar vervoersnet is dat je van het ene vervoersmiddel naar het andere kan overstappen. Hierin heb je de grote bulkvervoerders die een hoog volume hebben met een beperkt net, en het verspreide net voor de buitengebieden.

Daarin is de volgorde trein > metro > tram > bus. Je wil dus zoveel mogelijk gebruik maken van de trein, daarna de metro, daarna de tram, en daarna de bus. Een uitzondering is wellicht de regionale spitsbus, die soms sneller is dan andere vervoersmiddelen.

Voor het gemak reken ik deze vervoersmiddelen tot een enkele categorie: openbaar vervoer.

Taxi

De taxi verdient een apart plekje. Heel af en toe neem ik een taxi, maar alleen als het echt niet anders kan. Als ik er na een avondje stappen met vrienden achter kom dat de laatste tram al weg is, en de nachtbus gaat nog lang niet, dan bezwijk ik nog wel eens. Of als we met jetlag terugkomen na een heel lange vlucht en we gewoon ons bed in willen storten. Maar over het algemeen vind ik een taxi veel te duur, en taxichauffeurs vertrouw ik ook niet 100%. Maar ik neem de taxi wel mee in de overwegingen, want sommige plekken zijn niet bereikbaar zonder auto.

Alternatieven voor de auto

Ik stap om 4 redenen in de auto:

  • Ik ga er mee op vakantie
  • Boodschappen doen in de buurt of iets verder weg
  • Op visite bij vrienden, bekenden en familie
  • Iemand ophalen of wegbrengen

Op vakantie: Het vliegtuig en de trein zijn hier prima voor geschikt. Zeker de Thalys naar Parijs is echt perfect. Binnenkort ook een directe trein naar Londen met Eurostar. Op de plaats van bestemming hou ik er erg van om de metro te gebruiken als die aanwezig is, echt snel en comfortabel. Verder reizen naar bijvoorbeeld Madrid zou ik toch met het vliegtuig doen. Als aanvulling kun je nog een taxi nemen naar je eindbestemming. Andere vervoersmiddelen zijn vreselijk. Als je een keer met de bus op vakantie bent geweest dan weet je waarschijnlijk wel wat ik bedoel. Korte vakanties zoals een weekende weg in eigen land kan ook prima met het OV. Uitzondering is misschien Texel (waar ik graag kom) vanwege de uitgestrektheid. Vier klokjes 🕒🕒🕒🕒. Voor Texel twee klokjes 🕒 🕒.

Boodschappen doen: Ik zie ze wel eens langskomen in de bus, mensen die net toiletpapier hebben gehamsterd. Vreselijk. Alles ontdooit, je staat in de weg… Nee, mij niet gezien in het OV met boodschappen. Één klokje 🕒.

Op visite: Zeker in de stad waar je behoorlijk moet betalen om te mogen parkeren is het openbaar vervoer een prima optie. Je hoeft dan ook niet moeilijk te doen als je een biertje wil drinken. Maar als je eenmaal buiten de stad moet zijn, dan wordt het een ander verhaal. Dan is het eigenlijk niet echt te doen, behalve als je het leuk vindt uren extra kwijt te zijn, want soms heb je het daar over. In een grote stad, met goed OV, geef ik het OV vier klokjes 🕒🕒🕒🕒. In buitengebieden twee klokjes 🕒🕒.

Iemand ophalen of wegbrengen: En dan meegaan met het ov? Dacht het niet. Éen klokje 🕒.

Kosten openbaar vervoer

De betaalbaarheid van het openbaar vervoer verschilt enorm. Ik heb zelf een NS business card voor mijn werk, dus ik reis in feite gratis. Mocht ik dat niet meer hebben, dan ziet het er anders uit. Ik heb prijs niet echt mee laten wegen in mijn overwegingen. Dit is echter een financieel blog, dus we gaan ook naar de kosten kijken.

Oef, de kosten schelen nogal, afhankelijk van hoe je reist. Er valt dus eigenlijk geen eenduidige indicatie te geven. Je zou eigenlijk gewoon moeten testen hoeveel je kwijt bent voor jouw situatie, en welke abonnementen je daarbij het meeste voordeel opleveren. Als je voor je werk vrijwel dagelijks reist, dan is reizen in de spits soms noodzakelijk. Niet iedere werkgever is even flexibel. Maar als je werkgever een regeling heeft voor het gebruik van het OV, maak er gebruik van! Zoals ik al zei, mijn werkgever biedt mij een abonnement aan dat mij niets extra’s kost, via een NS business card.

Maar wat als je geen werkgever hebt die je reiskosten voor je betaalt? Bijvoorbeeld omdat je al gestopt bent met werken? Ook hier, het hangt van je gebruik af. Het heeft geen zin om alle scenario’s de revue te laten passeren, dat is gewoon teveel. Voor degenen die een studenten OV jaarkaart kennen: die bestaat ook voor niet-studenten!

OV jaarkaart – of Altijd Vrij plus OV Vrij

Een OV Vrij abonnement is de kaart waarmee je gebruik kan maken van al het openbaar vervoer in Nederland. Dit is alleen te verkrijgen in combinatie met het Altijd Vrij abonnement van de NS. Dit kun je altijd gebruiken en kost € 351 per maand voor de trein en € 60 voor het andere OV bij een jaarabonnement. Dat is € 411 per maand. Zeer pittig, dan moet je het er wel uit kunnen halen. Elke dag reizen, dus. Er zijn nog wel meer abonnementen bij de NS, maar die kun je niet combineren met OV Vrij. Jammer.

Lokaal abonnement

Als je vooral in een bepaald gebied reist, dan kan een netabonnement een goede optie zijn. De prijzen hiervan lopen nogal uiteen, dus kijk wat er beschikbaar is in jouw gebied.

Voor de grote steden kan het stadsvervoer ook interessant zijn. Bijvoorbeeld als je daar woont en niet vaak de stad verlaat. Dan kan je een abonnement nemen gebaseerd op een zonetarief. Dit kan redelijk snel oplopen in prijs, en dan moet je dus ook best vaak gaan om het eruit te halen.

Op saldo

Dit heb je als je verder niets aan extra producten hebt geregeld maar wel een OV chipkaart hebt. Je betaalt wat je gebruikt. Dit heb ik eigenlijk altijd prima gevonden, maar als je gaat kijken hoeveel het kost valt het wel tegen.

Conclusie openbaar vervoer alternatieven voor de auto

Wat me opvalt is dat ik ongeveer dezelfde beoordeling geef aan het openbaar vervoer als voor de verschillende mét-auto alternatieven. Dat geeft te denken! De enige verschillen zijn: In de (binnen)stad is het OV fijner dan een auto, en naar Texel gaan op vakantie doe ik liever met de auto. Nou, verschil moet er wezen. Nu rest mij nog maar één vergelijking van alternatieven voor de auto, en dat is: wel eigen vervoer, geen auto. Dat komt in een toekomstige blogpost.

Het valt me ook op dat het openbaar vervoer zeker niet goedkoop is. Ik ben per maand 200 kwijt aan mijn auto, bij zeer laag gebruik. Bij het OV lopen de kosten vanaf het begin al sterk op, en een ov vrij abonnement is net zo duur als een auto.

Wat vind jij van het OV als vervanger voor de auto? Ben je veel kwijt per maand?

  1. Beste “uitklokken”, wat mij betreft a la je de plank hier goed mis.

    Wat is er mis met de fiets? Voor de boodschappen bijvoorbeeld?

    • Hahaa, mariimma! “Nu rest mij nog maar één vergelijking van alternatieven voor de auto, en dat is: wel eigen vervoer, geen auto. Dat komt in een toekomstige blogpost.”
      Daar ga ik hebben over de fiets, electrische fiets, scooter etc.
      Er is dus helemaal niets mis met de fiets 🙂

Geef een reactie

Thema door Anders Norén

%d bloggers liken dit: